VITAMÍNY | Naše služby :: Maso & krmiva

VITAMÍNY

JEJICH ZDROJE A VÝZNAM PRO ORGANISMUS

- jsou látky, které spolu s bílkovinami, tuky a sacharidy patří k základním složkám potravy.
- mají funkci katalyzátorů biochemických reakcí.
- podílejí se na metabolismu bílkovin, tuků a cukrů.
- jsou nutné pro udržení mnohých tělesných funkcí a jsou schopny posilovat a udržovat imunitní reakce.

Organismus si, až na některé výjimky, nedokáže vitamíny sám vyrobit, a proto je musí získávat prostřednictvím stravy.
Uměle přidané vitamíny jsou organismu k ničemu, tělo je vyloučí bez užitku.

Hypovitaminóza = nedostatek vitamínů
mohou se objevovat poruchy funkcí organismu, nebo i velmi vážná onemocnění

Hypervitaminóza = přebytek vitamínů
přebytečných vitamínů rozpustných ve vodě se organismus dokáže zbavit a pokud přestaneme vitamín přijímat, organismus z těla nadbytečné množství vyloučí.
přebytečných vitamínů rozpustných v tucích to však nefunguje, ty se ukládají v těle (v tucích)
Přebytek vitamínů může být mnohdy horší a s horšími následky než jejich krátkodobý nedostatek.




VITAMÍNY ROZPUSTNÉ V TUCÍCH

A vitamin ( retinol )
pomáhá v boji proti nachlazení, chřipce, infekcím močového a trávicího systému. Je důležitý pro dobrý zrak (název retinol je odvozen od retiny - oční sítnice), obnovu buněk, svěží kůži, zdravé sliznice. Podporuje hojení ran, popálenin a vředů. Pomáhá při tvorbě zubů a kostí. Vit. A snáší dobře vyšší teploty, ale je citlivý na světlo.

Nejbohatší zdroj vit. A: tresčí játra
Nedostatek se projevuje: lámavostí drápů, suchou srstí, šeroslepostí, kožními vyrážkami.


D vitamin ( kalciferol )
z chemického hlediska jde o hormon, který se tvoří v našem těle, pokud kůži vystavíme ultrafialovému záření ze slunečního světla. Je nepostradatelný pro vstřebávání vápníku, fosforu, tvorbu kostí a zubů. Zklidňuje nervy, odstraňuje z těla jedovaté látky ( olovo ), posiluje imunitní systém. Podle nejnovějších zjištění může chránit před některými druhy rakoviny ( tlustého střeva ).

Nejbohatší zdroj vit. D: rybí tuk
Nedostatek se projevuje: vypadáváním zubů, objevují se nervové poruchy, svalová slabost.


E vitamin ( tokoferol )
pomáhá zabránit oxidaci polynenasycených mastných kyselin volnými radikály v buněčných membránách a tkáních. Má kladný vliv na funkčnost pohlavních orgánů, svalovou sílu a vytrvalost. Pomáhá předcházet vzniku zhoubného bujení, určitých typů rakoviny i jiných nemocí.

Nejbohatší zdroj vit. E: vlašské ořechy
Nedostatek se projevuje: únavou, neplodností, nervovou dráždivostí, ochablou kůží.


K Vitamin (syn. fylochinon)
je jedním z vitamínů rozpustných v tucích. Má význam pro krevní srážlivost (pomáhá v játrech při syntéze protrombinu, který je nezbytný při srážení krve). Používá se ke snížení vnitřní krvácivosti, po operacích. Pomáhá při výstavbě kostí a snižuje riziko osteoporózy. Díky jeho syntéze ve střevě je jeho nedostatek vzácný. Protože se jedná o vitamin rozpustný v tucích, není volně vylučován a lze se jím předávkovat!

Nejbohatší zdroj vit. K: zelí
Nedostatek vyvolává zpomalení srážení krve, a tedy vyšší krvácivost.



VITAMÍNY ROZPUSTNÉ VE VODĚ

C Vitamin (kyselina askorbová)
je ve vodě rozpustná živná látka a vitamín nezbytný k životu a udržení tělesného zdraví, v organismu plní vitamín C mnoho důležitých funkcí. Je citlivý na teplo a vysoce citlivý na oxidaci. Je potřebný pro regulaci metabolizmu aminokyselin, udržování pevnosti cévních stěn (především vlásečnic) a tkáňové dýchání. Podporuje vstřebávání železa, stimuluje tvorbu bílých krvinek, vývoj kostí, zubů a chrupavek, podporuje růst a odstraňuje volné radikály.Chrání před předčasným stárnutím, má kladný vliv na nervy, obranu proti nemocem, stabilní psychiku. Pomáhá absorbovat z potravy železo. Urychluje hojení ran. Chrání proti některým formám rakoviny a srdečním chorobám. Působí jako výrazný antioxidant.

Nejbohatší zdroj vit. C: paprika, černý rybíz
Nedostatek se projevuje: zpomaleným růstem, zvýšenou kazivostí zubů, narušením stavby kostí, deformacemi kloubů, nedostatečnou odolností proti infekcím, zvýšenou únavou, žaludečními problémy, lámavými vlásečnicemi a sníženou tvorbou mléka.
Extrémní nedostatek způsobuje: nemoc kurděje, která se projevuje anémií (chudokrevností), krvácivostí, otokem kloubů a dásní, ztrátou zubů, křehkostí kostí, sterilitou, častými infekcemi, atrofií svalstva.


Většina zvířat a rostlin si dokáže vytvořit tento vitamín sama a nepotřebuje žádné jeho přídavky.


H Vitamin ( biotin)
udržuje zdravou kůži, srst a sliznici. Dodává energii nervům, reguluje hladinu krevního cukru (důležité pro diabetiky), pomáhá tělu využívat sacharidy, tuky a bílkoviny, udržovat zdravou střevní flóru. Zlepšuje stav při chronické únavě, některých alergiích.
Vit. H se varem znehodnotí, je citlivý na světlo.
Nejbohatší zdroj vit. H: hovězí játra
Nedostatek se projevuje: mastná či suchá kůže, špatná srst, lámavé drápy, únava, bolesti svalů.
Nedostatek tohoto vitamínu může vzniknout podáváním většího množství syrového bílku, který obsahuje bílkovinu Avidin, která spolu s biotinem tvoří neúčinný komplex a odchází tak z těla bez užitku.



B-komplex
je souhrnné označení pro vitamíny skupiny B.
Jsou to ve vodě rozpustné vitamíny, nezbytné pro správné fungování metabolismu.
Zdroj: kvasnice, maso, sýry, celozrnné obiloviny (také jáhly), luštěniny a ořechy


B1 thiamin
podporuje získávání energie z cukrů, chuť k jídlu, trávení a nervovou činnost. Varem se ničí 50% tohoto vitamínu.
Nejbohatší zdroj vit. B1: vepřové maso
Nedostatek se projevuje: strachem, nauzea, svalové křeče, ztráta chuti k jídlu.
Nedostatek tohoto vitamínu může vzniknout nadměrným podáváním některých druhů syrových ryb. Obsahují enzym Thiaminázu, která vit. B1 narušuje a tím znemožní jeho vstřebání.


B2 riboflavin
potřebný pro metabolismus každé potraviny, udržuje sliznice a je potřebný pro správné vidění. Je citlivý na vysoké teploty a světlo.
Nejbohatší zdroj vit. B2: játra hovězí, vepřová
Nedostatek se projevuje: poruchy zraku, potíže s polykáním.


B3 niacin
podporuje chuť k jídlu a tvorbu některých hormonů. Je citlivý na vysoké teploty.
Nejbohatší zdroj vit. B3: broskve, meruňky
Nedostatek se projevuje: průjmy


B5 kyselina pantothenová
podporuje metabolismus buněk, činnost nadledvin, tvorbu látek regulujících nervovou činnost. Je citlivý na vysoké teploty.
Nejbohatší zdroj vit. B5: játra hovězí, vepřová
Nedostatek se projevuje: zatím nebylo zaznamenáno


B6 pyridoxin
podporuje metabolismus bílkovin, cukrů a tvorbu červených krvinek. Je citlivý na vysoké teploty, světlo, mráz.
Nejbohatší zdroj vit. B6: pšeničné klíčky
Nedostatek se projevuje: únava, záněty sliznice, svědění a olupování kůže.
Nedostatek v době březosti může poškodit plod.


B7 biotin = vitamín H
udržuje zdravou kůži, srst a sliznici. Dodává energii nervům, reguluje hladinu krevního cukru (důležité pro diabetiky), pomáhá tělu využívat sacharidy, tuky a bílkoviny, udržovat zdravou střevní flóru. Zlepšuje stav při chronické únavě, některých alergiích.
Nejbohatší zdroj vit. B7: játra hovězí
Nedostatek se projevuje: mastnou či suchou kůži, špatná srst, lámavé drápy, únava, bolesti svalů. Nedostatek tohoto vitamínu může vzniknout podáváním většího množství syrového bílku, který obsahuje bílkovinu Avidin, která spolu s biotinem tvoří neúčinný komplex a odchází tak z těla bez užitku.


B9 kyselina listová
potřebná pro tvorbu nukleových kyselin a červených krvinek.
Nejbohatší zdroj vit. B9: Čerstvé droždí
Nedostatek se projevuje: anémie, průjmy, krvácení z dásní, ztráta hmotnosti.


B12 kobalamin
potřebný pro tvorbu nukleových kyselin a tím pro všechny buňky. Poměrně dobře snáší vaření, ničí se jen z 10-ti %.
Nejbohatší zdroj vit. B12: játra
Nedostatek se projevuje: bolesti svalů, únava, ztráta chuti k jídlu, nespavost.